11. april 2013 – 05. mai 2013
Kunstnerne er kollegaer ved Fordypning for keramikk og leire, Avdeling for kunst ved Kunst- og designhøgkolen i Bergen.
The artists are colleagues in the field of ceramics at Bergen Academy of Art and Design.
Keramikk og leire er felles plattform, men kunstnerskapene spenner vidt – fra politikk og samfunnskritiske strategier, stedspesifikke og performative utrykk til skulptur, appropriasjon, og installasjon. Utstillingen viser tilsynelatende frem en troløshet og ignoranse til materialet gjennom utstrakt bruk av andre medium eller regelrett fravær av keramiske virkemidler. Utstillingen i TSSK portretterer likevel kunstnernes samtaler om materialet og medietleire og keramikk. Både som estetisk potensiale og kvalitet i forhold til objekt produksjon, men kanskje like mye om keramikk som subjekt.
Neil Brownsword utforsker gjennom installasjoner og skulpturer konsekvensen av økonomiske nedganstider og påfølgende nedleggelse av brittisk keramikkindustri. I Richard Launders skulpturelle installasjoner og video observerer og responderer han på sted og kontekst, patinert kunnskap og historie. Anne Helen Mydlands installasjoner av modellerte elementer og readymades utforsker våre relasjoner til ting og objekter. Øyvind Suul arbeider med sammensmeltning av organiske og industrielle inspirasjonskilder i søken etter visuelle tvetydige kombinasjoner.
Foto: Monica A. Svorstøl
Ceramics, clay and issues related to things and objects constitute their common platform. Neil Brownsword explores recession of discarded pottery and the destruction of local trade and inherited knowledge due to global capitalism.
In sculptural installations and video Richard Launder observes and responds to place and context that is patinated with knowledge and history. Anne Helen Mydlands installations with modeled elements and readymades investigate our relationship to things and objects. In his artworks Øyvind Suul fuses organic and industrial sources of inspiration together in the quest for visual ambiguous combinations.