Besøk TSSK +

Åpent
Onsdag – fredag 12.00 – 17.00
Lørdag – søndag 12.00 – 16.00

Adresse og kart ›

TÅKE
Inger Lise Hansen // SØRFJORDEN
Ingeborg Annie Lindahl

17. oktober 2019 – 10. november 2019

Denne høsten har Trøndelag senter for samtidskunst gleden av å presentere filmen Tåke av den norske filmkunstneren Inger Lise Hansen og den monumentale tegningen Sørfjorden av kunstneren Ingeborg Annie Lindahl i vår utstillingssal.

Inger Lise Hansens Tåke er en landskapsfilm som fanger naturlige og menneskeskapte tåkescener i Beijing, Oslo, Azorene og Newfoundland. Ved å anvende en rekke ulike film- og videoformater, Super-8, 16 mm og digital video, reflekterer Hansen over fenomenet tåke som kunstnerisk og filmatisk materiale.

Inger Lise Hansen’s film Tåke undersøker hvordan de ulike filmformatene oppfører seg i møte med en visuell hindring. Gjennom å utforske de ulike formatenes skarphet/kornethet og variasjonene i bildenes hastighet, tøyer kunstneren grensene for hva omgivelsene kan avdekke når vi observerer gjennom mekaniske øyne. Filmen tar oss med til ytterpunktene for hva som kan oppfattes ved å materialisere ellers usynlige bevegelser og atmosfæriske forhold. Det er også en forbindelse mellom kornene i filmmaterialet og de små partiklene som skal til for å danne både tåke og smog, som for eksempel pollen, sjøsalt, støv og partikkelforurensning.

En av de mest tåkedekte stedene i verden er Argentia i Newfoundland, som er en nedlagt militærbase og flyplass som nå for det meste består av gamle landingsbaner. Der blåser havtåken inn med høy hastighet fra Grand Banks, som er det punktet hvor Golfstrømmen og Labradorstrømmen møtes. Her produseres tåke konstant som et resultat av møtet med kald og varm luft.

I Beijing er det en kombinasjon av menneskelig aktivitet som kullfyring og fabrikkutslipp og naturlige årsaker som danner smog. Byen og de omkringliggende områdene består av leireoverflater eller «løss» som avgir støv. Når støvpartiklene er i luften binder de seg til fuktighet og bidrar til dannelsen av smog. I tillegg kommer det til tider sandstormer fra Gobi-ørkenen hvor skyer av røde sandpartikler dekker stor områder.

Parallelt med bildene skaper lydsporet en form for «lydtåke». Den sammenligner tapet av sikt med tap av hørbare frekvenser. Underveis i prosessen oppdaget kunstneren at måten lyden blir filtrert i tåke ligner på hennes eget hørselstap, hvor de høye frekvensene ikke lenger kan oppfattes. I tåken blokkerer de små vannpartiklene de samme frekvensene. Lydsporet er en komposisjon av sirener og signaler, hørselstester med varierende frekvenser og lyder fra opptaksstedene.

Inger Lise Hansen (f. 1963) er en norsk billedkunstner med bakgrunn fra eksperimentell film og animasjon. Hun studerte kunst ved University of East London og Central-St. Martin’s College of Art and Design, og avsluttet en Mastergrad i Fine Art Filmmaking fra San Francisco Art Institute i 1996. Fra 90-tallet har hennes filmer blitt vist i internasjonale institusjoner og gallerier som Tate Modern, National Gallery London, Jeu de Paume Paris, Tokyo Photographic Art Museum og Malmö Konsthall. Hun har mottatt en rekke priser fra ulike filmfestivaler, inkludert Videoex Zurich, Vienna Independent Shorts og Kurzfilmtage Oberhausen.

Tåke (2018) har vært vist på Kunstnernes Hus sommeren 2019, og filmfestivalen i Rotterdam, i Experimenta programmet på London Film Festival, Rencontres International i Louvre Museet i Paris og vant Jury Prize ved Ann Arbor Film Festival i USA i 2019.

Regi: Inger Lise Hansen.

Lyd: Farhad Kalantary

Kamera: Hilde Malme og Inger Lise Hansen.

Produksjon: Inger Lise Hansen og Helga Fjordholm

Ingeborg Annie Lindahl arbeider hovedsakelig stedspesifikt i flere medier. Hun er mest kjent for sine storskala tegninger med dramatiske naturmotiver tegnet med kritt. Vi er glade for å kunne presenteres hennes tegning Sørfjorden – sending with thoughts fra 2015.

Ingeborg Annie Lindahl (f. 1981 i Harstad) har sin mastergrad i kunst fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen, og en bachelorgrad fra Kunstakademiet i Tromsø – UiT.

(Mer info kommer)

Inger Lise Hansen’s film Tåke (Fog) observes the spectacle of fog through several different film- and video formats. The imagery is recorded on location in Oslo, Azores, Beijing and Newfoundland, and reveals how fog as a phenomenon behaves differently on Super-8, 16mm and digital video. The bright green moss and the city are briefly shrouded in fog. Not only is the image partly obscured, the soundtrack is also a fog of evanescent sounds, attempting to create an auditory fog. It compares the loss of visibility to the loss of audible frequencies.

Inger Lise Hansen (b. 1963) is Norway’s most prominent experimental film maker. Her films have been screened at festivals all over the world and she has been awarded several prizes for her innovative work with stop-motion animation. Unlike most animators, she does not work in the studio, but rather, in the landscape. Her works over the past decade have been shot in a variety of different locations, and each of them presents us with a new perspective on the representation of landscape.

Her most recent work Tåke (Fog) was completed in 2018 and received its premiere at Kunstnernes Hus Kino in Oslo. It has since been presented at several international film festivals and at The Louvre in Paris.

Tåke is made with financial support from Norwegian Film Institute, The Audio and Visual Fund, Arts Council Norway and Norwegian Visual Artists.

Bilder: Tåke (2018), filmstill. Foto: Inger Lise Hansen